2017. június 17., szombat

Tisza-tó: kajakozás és biciklizés

Tisza-tó Magyarország második legnagyobb tava és legnagyobb mesterséges tava a Tiszán, az Alföld északi részén.
A pünkösdi hosszú hétvégét a Tisza-tónál töltöttük: áteveztük illetve körülbicikliztük a tavat. A szállásunk egy poroszlói panzió volt.

Első nap.
Autóval mentünk át a tó tulsó partjára, Tiszafüredre, ahol kajakot béreltünk az Albatrosz-kikötőben. Miután megismerkedtünk kajakjainkkal, és elsajátítottuk (újra) az evezés csínyjait, a 4-es útvonalat követve (észak, észak-kelet) elkezdtük az aznapi útvonalunk megtételét, miszerint átevezzük a tavat, majd visszaevezünk Tiszafüredre.

Az első kereszteződésben balra fordukltunk a Tisza felé, majd mikor kiértünk a Tiszára, kereszteztük azt, és tovább folytattuk utunkat a 3-as, 4-es jelzésű útvonalon a fák között kanyargó Kis-Tiszán. Ezen a szakaszon könnyű evezni, mivel a sodrás is segíti a dolgunkat. A Kis-Tisza egy szakaszon közel halad a 33-as főúthoz; itt még jobban felgyorsul a sodrás, ezért gyorsan el lehet hagyni a zajos részt, és folytatni az evezést a végtelen csendben, amelyet csak egy-egy madár éneke szakít meg.
Hosszab evezés következett a végtelennek tűnő Kis-Tiszán, majd kezdtük hallani a motorcsónakok zaját a szomszédos tavon. A folyó bal oldalán egy keskeny vízfolyósót fedeztünk fel, amely mellett egy tábla állt azzal a felirattal, hogy "Porong-tava". Gondoltuk, benézünk. Úgyis van még elég időnk a továbbiakhoz. Megérte, hisz a szűk folyosó után egy közepes méretű tó volt nádassal körbenőve, és tavirózsák borították. A tó másik sarkában vizi madarak gyülekeztek. Addig már nem mentünk el, hanem visszafordultunk, és tovább eveztünk lefele a Kis-Tiszán.

Nemsokára egy fából épült kilátót pillantottunk meg a fák között. Úgy döntöttünk, pihenőt tartunk, úgyhogy kikötöttünk, és megpihentünk. A kilátóból szétnézve láthattuk, hogy Poroszló már közel van, szóval megtettük az útvonalunk kb. felét.

Kipihenten folytattuk utunk még egy kicsit a Kis-Tiszán, mígnem egy kereszteződésbe értünk, ahol élesen balra fordulva folytattuk evezésünk. Ez volt a legtávolabbi pont, ammedig elmentünk. innentől már csak a végcél fele kellett eveznünk.
Újabb kereszteződéshez értünk, ahol szintén balra kanyarodtunk, és az 5-ös útvonalon a Poroszlói-medence irányába haladunk tovább a nádas között.

Egyszer aztán egy nagyobb tóra értünk, de a jobb oldalról nem tűnt el a nádas, helyenként erdővé is átalakult. Itt folyattuk utunkat, amíg a nádas el nem kanyarodott jobbra. Ezután keresztülvágtunk a tavon, és újra két nádas közé értünk, amely egyre csak szűkült és szűkült, mígnem fák közé értünk. Itt már olyan szűk és náddal benőtt volt a folyosó, hogy kajakkal is alig tudtunk menni. Ennek a folyosónak a végén ki kellett volna érnünk a Tiszára, de nem várt akadályba ütköztünk: egy földtöltésbe, amely a Tiszát választotta el a csatornánktól. Jobbhíján fogtuk a kajakokat, és átvontattuk őket a töltésen.

Gond nélkül kezdünk neki a "végső egyenesnek" a kikötőig.

Második nap.
A kajakozás utáni napra a tó körübiciklizése volt betervezve Proszló-Tiszafüred-Abádszalók-Poroszló útvonalon. A poroszlói Madárpart pihenőnél béreltük a bicikliket, majd nekikezdtünk a 70 kilométeres kerékpártúrának.

Miután megismerkedtünk az idegen biciklikkel, elindultunk a 33-as út felé a töltésen. Kevés tekerés után el is értük azt. Összesen 4 híd található a Poroszló-Tiszafüred között található szakaszon. Ezek mindegyikén a bicikliseknek a forgalomban kell haladniuk, mert nincs kerülőút, de az első és második illetve a második és a harmadik híd között lehet tekerni a főút melletti kisebb úton is.
Tiszafüreden a kijelölt biciklis utat követve újra visszakanyarodtunk a töltésre, és innen egy igen hosszú, de annál érdekesebb, megszakítatlan szakasz következett Abádszalókig.

Abádszalókon kérdéses volt, hogy átmehetünk-e a strandon, de odaérve láttuk, hogy "biciklisek számára az áthaladás ingyenes", ezért behajtottunk, és az ottani büféknél lángosos, sörözős pihenőt tartottunk.
Kipihenten tekertünk tovább a töltésen. Nemsokára kereszteztük a Nagykunsági öntöző főcsatornát, majd a kiskörei vízerőművet, amely a túránk legtávolabbi pontja volt, és innen már csak a végcél felé kellett tekernünk.
Innen egy kanyarokkal tűzdelt, megszakítatlan szakasz következett egészen Poroszlóig, amit viszonylag gyorsan letekertünk.
Fáradtan, de annál több élménnyel indultunk haza a megpróbáltatásokkal teli hétvége után.

Bérlésárak:
  • Kajakbérlés 1 napra: 2700 ft
  • Biciklibérlés 1 napra: 2500 ft

Képek

Porong-tava

Mielőtt átmásztunk volna a Tiszára...